“The Mutual Bliss we pant to know”: Radicalism renewed in John Thelwall’s The Poetical Recreations of the champion (1822)

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Publication date
2015Author(s)
Diachyshyn, Mark
Subject
ThelwallAbstract
Abstract: After being tried and exonerated for High Treason in 1794 for acts of sedition, John
Thelwall, dubbed by his detractors as “acquitted felon” (Parliamentary History 1029), nimbly negotiated
creative ways of circumventing governmental measures intended to curb free speech, most
notably the Pitt government’s Gagging and Seditious Meetings acts that resulted, partially, from
Thelwall’s inflammatory writings and public lectures. This paper focuses on a pivotal but furtive
period of what could be called Thelwall’s second act, examining his return to the journalistic medium
as editor of the Champion newspaper between 1819 and 1821. This hodgepodge collection
of political observation, societal analysis and verse exhibits distinctive and forthright dissent on
issues of the day. While radical reform is blatantly evident in many of Thelwall’s front-page editorials,
this paper will analyze the relevance of poetry in the Champion, as it covertly suggests a new
programme of radical action through the use of sensual modes of expression. Résumé: Après avoir été traduit en justice pour Haute Trahison en 1794 à cause d’actes séditieux,
puis acquitté, John Thelwall, surnommé par ses détracteurs « acquitted felon » (Parliamentary
History, 1029), a habilement réussi, et ce, de façon créative, à faire échouer les mesures gouvernementales
visant à mettre un frein à la liberté d’expression, notamment The Seditious Meeting
Act de 1795, dont l’adoption par le gouvernement de Pitt a été – ne serait-ce que partiellement –
provoquée par les écrits enflammés et les conférences publiques de Thelwall. Le présent article se
concentre sur une période courte mais cruciale de ce qui pourrait être considéré comme le deuxième
acte de la carrière de Thelwall. En fait, cet article se penche sur le retour de Thelwall dans le
milieu du journalisme, plus précisément en tant que directeur du Champion entre 1819 et 1821. Ce
florilège d’observations politiques, d’analyses sociétales et de poésies donne à lire diverses formes
de franche contestation en lien avec les enjeux de l’époque. Bien que la revendication d’une réforme
radicale soit particulièrement évidente dans plusieurs des éditoriaux de Thelwall, cet article
vise plutôt à analyser l’importance de la poésie dans The Champion, puisque cette dernière dévoile
subrepticement une nouvelle façon de concevoir l’action radicale par le recours à des modes d’expression
sensuels.
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