• Français
    • English
  • Français 
    • Français
    • English
  • Login
View Document 
  •   Savoirs UdeS Home
  • Éducation
  • Éducation – Mémoires
  • View Document
  •   Savoirs UdeS Home
  • Éducation
  • Éducation – Mémoires
  • View Document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Savoirs UdeSDomains & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectors

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contribution d’un projet scolaire à vocation artistique en matière de formation de l’identité à l’adolescence : Perceptions de jeunes participants

Thumbnail
View/Open
Document principal (566.0Kb)
Publication date
2015
Author(s)
Frenette-Bergeron, Émilie
Subject
Adolescence
 
Formation identitaire
 
Activités structurées
 
Projets artistiques en milieu scolaire
Show full document record
Abstract
Prenant appui sur les cinq leviers du modèle de Lerner (2004), la présente étude s’intéresse au point de vue des adolescents afin de mieux comprendre comment la participation à un projet artistique en milieu scolaire peut contribuer à la formation de leur identité. Trois entrevues de groupe ont été réalisées auprès de 19 élèves québécois participant à un projet artistique offert à l’école secondaire. Les résultats confirment les prémisses du modèle de Lerner (2004) et pointent vers la prépondérance de deux leviers additionnels : la complicité du groupe et les rétroactions fournies par les personnes provenant de l’entourage
 
Abstract : Based on Lerner’s (2004) five mechanisms, the goal of this study is to develop a better understanding of the identity formation trough the involvment in an school arts project, from the adolescents perspectives. Three focus groups were conducted with a sample of 19 students involved in an arts project provided in a Quebec’s high school. Findings confirm Lerner’s (2004) assumptions and reveals the preponderance of two additional mechanisms: group complicity and feedbacks provided by people around them.
 
URI
http://hdl.handle.net/11143/7577
Collection
  • Moissonnage BAC [4455]
  • Éducation – Mémoires [887]

DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
 

 


DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback