• Français
    • English
  • Français 
    • Français
    • English
  • Login
View Document 
  •   Savoirs UdeS Home
  • École de gestion
  • École de gestion – Thèses
  • View Document
  •   Savoirs UdeS Home
  • École de gestion
  • École de gestion – Thèses
  • View Document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Savoirs UdeSDomains & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectors

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Le processus de formation des stratégies de durabilité dans les entreprises engagées

Thumbnail
View/Open
Document principal (1.790Mb)
Publication date
2019
Author(s)
Akitani, K. L. Anne
Subject
Stratégie de durabilité
 
Durabilité de l’entreprise
 
Formation de la stratégie
 
Engagement pour la durabilité
Show full document record
Abstract
L’objectif de la présente thèse est de proposer une conceptualisation de la formation de stratégies de durabilité de l’entreprise. À partir d’un paradigme constructiviste, l’étude de cas d’une entreprise reconnue pour la réalisation d’initiatives de durabilité, couplée avec une méthode d’analyse par la théorisation enracinée a permis d’élaborer un modèle conceptuel pour montrer ce qui se passe concrètement dans le processus de formation d’une stratégie de durabilité. Plus précisément, il a été démontré que la formation de la stratégie de durabilité de l’entreprise suit un processus multidimensionnel centré sur l’engagement de l’organisation pour le développement durable. Le modèle développé a permis également de mettre en lumière le rôle important joué par l’implication des partenaires internes et externes de l’entreprise ainsi que de l’apprentissage organisationnel dans ce processus.
 
The purpose of this thesis is to provide a conceptualisation of the corporate sustainability strategies making. From a constructivist paradigm, a conceptual model has been developed through a study case of a firm well known for its sustainable initiatives, and an analytical method using grounded theory. This conceptual model underlines the reality of what is at stake in the process of the formation of corporate sustainability strategies. More specifically, it has been shown that the formation of corporate sustainability strategy follows a multidimensional process focused on the commitment towards sustainable development. Our model also allows to bringing in the spotlight the importance of organizational learning as well as the business’ inside and outside partners’ crucial role in this process.
 
URI
http://hdl.handle.net/11143/17224
Collection
  • Moissonnage BAC [3168]
  • École de gestion – Thèses [77]

DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
 

 


DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback