• Français
    • English
  • Français 
    • Français
    • English
  • Login
View Document 
  •   Savoirs UdeS Home
  • Médecine et sciences de la santé
  • Médecine et sciences de la santé – Mémoires
  • View Document
  •   Savoirs UdeS Home
  • Médecine et sciences de la santé
  • Médecine et sciences de la santé – Mémoires
  • View Document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Savoirs UdeSDomains & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectors

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Accompagnement ergothérapique de parents et d’éducatrices pour améliorer la participation d’enfants d’âge préscolaire ayant des difficultés fonctionnelles

Other titre : Occupational therapy coaching of parents and educators to improve occupational performance of preschool children with functional difficulties

Thumbnail
View/Open
Document principal (1.655Mb)
Publication date
2020
Author(s)
Gagnon, Marilyn
Subject
Accompagnement
 
Âge préscolaire
 
Parent
 
Éducatrice
 
Difficultés fonctionnelles
 
Participation
 
Rendement occupationnel
 
Ergothérapie
 
Coaching
 
Preschool age children
 
Caregivers
 
Educator
 
Functional difficulties
 
Occupational performance
 
Occupational therapy
Show full document record
Abstract
Introduction : Au Québec, les parents ayant des préoccupations quant au développement de leur enfant ont souvent de la difficulté à obtenir des services dans le système public lorsque l’enfant n’a pas de diagnostic. Plusieurs études démontrent pourtant les effets positifs des interventions précoces, dont celles en ergothérapie, sur la santé, le développement global, la participation et la transition scolaire des enfants. L’Occupational Performance Coaching (OPC) est une intervention d’accompagnement ergothérapique qui a démontré des effets positifs chez les enfants d’âge scolaire ayant une variété de problématiques. Toutefois, l’OPC n’a pas encore été étudié auprès d’enfants d’âge préscolaire. Cette étude vise à 1) décrire les caractéristiques d'enfants d'âge préscolaire sans diagnostic ayant des difficultés fonctionnelles 2) explorer les effets de l’OPC sur la participation des enfants selon les perceptions d’adultes signifiants. Méthodologie : Une étude de cas multiples a été menée auprès de sept enfants et onze adultes, soit huit parents et trois éducatrices à l’enfance. Chacun des cas incluait un ou deux adultes signifiants (parents, tuteur, éducatrice à l’enfance) pour un total de neuf répondants. Ainsi, les adultes signifiants ont reçu entre 4 et 9 sessions d’OPC (médiane=8), qui duraient entre 60 et 75 minutes, à l’endroit de leur choix. Les objectifs d’intervention étaient choisis par les adultes lors d’une entrevue semi-structurée en début d’intervention. Des analyses descriptives ont permis de documenter les caractéristiques des enfants (habiletés motrices, sensorielles, comportementales et fonctionnelles) et des analyses qualitatives intra et inter-cas ont permis d’évaluer les effets de l’intervention (objectifs). Résultats : Tous les enfants avaient des difficultés fonctionnelles et la majorité présentaient également des difficultés sensorielles, motrices ou comportementales. Une amélioration de la participation des enfants (7/9) et de la satisfaction des adultes (8/9) ainsi qu’une atteinte des objectifs (8/9) ont été observées par la majorité des répondants. Les résultats en post-intervention se sont maintenus pour la plupart des cas au suivi trois mois. Conclusion : Ces résultats soutiennent l’utilisation de l’OPC dans l’offre de services en première ligne, particulièrement pour les enfants d’âge préscolaire ayant des difficultés fonctionnelles.
 
Abstract: Background: In Québec, caregivers who have concerns regarding the development of children often have difficulties accessing services in the public health care system when the child does not have a diagnosis. However, multiple studies show the positive effects of early intervention in occupational therapy to improve the children’s health, global development, participation and school transition. Occupational Performance Coaching (OPC) is a type of coaching which shows promising results for school age children with a variety of difficulties. However, OPC has not yet been studied with preschool age children. This study aims to 1) document the characteristics of preschool children with functional difficulties but no diagnosis and 2) to evaluate the effects of OPC on the children’s occupational performance according to caregivers. Method: A multiple case study was done with seven children and eleven adults, which included eight caregivers and three early childhood educators. Each case included one or two caregivers (parent, legal guardian, early childhood educator) for a total of nine respondents. The caregivers received between 4 and 9 (median=8) OPC sessions which lasted between 60 to 75 minutes at the place of their choice. Interventions goals were chosen by the adults during a semi-structured interview prior to the beginning of the coaching. Descriptive analysis were done to document the children's characteristics (motor, sensory, behavioral and functional abilities) and qualitative intra and inter-case analyses were done to evaluate the effects of the intervention (objectives). Results: All the children had functional difficulties and most of them also had motor, sensory or behavioral difficulties. An improvement in children’s occupational performance (7/9), adult’s satisfaction (8/9) and goal attainment (8/9) was observed for most respondents. Post-intervention results were maintained at three months follow-up for most cases. Conclusion: These results support the use of OPC in primary care for preschool age children with functional difficulties.
 
URI
http://hdl.handle.net/11143/17217
Collection
  • Moissonnage BAC [3216]
  • Médecine et sciences de la santé – Mémoires [1603]

DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
 

 


DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback