La motivation et l'entremise en apprentissage de l'anglais
Other titre : Motivation and Agency in English Language Learning

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Publication date
2017Author(s)
Verboven, Tristan
Abstract
Abstract : This study explored how types of motivation have an effect on student engagement in English as a Second Language courses not driven by summative evaluations. In language learning classrooms where multicultural diversity plays an important role in the dynamics of the learning process, student motivational profiles give educators the insight they need to create effective and inclusive pedagogy. Designing a method to evaluate students’ motivation that is not impeded by language issues, cultural anxiety, and logistics is a challenge. A review of current literature on education and motivation details the wide range of factors and contexts that can influence language learning. A student’s background, age, gender, nationality, cultural capital, education history and mother language all have a positive or negative influence on the learning process. There are few existing practices to help educators effectively collect the necessary information from students to design suitable pedagogy that addresses issues related to diversity and multi-culturalism in the classroom. Research reveals that the various factors that influence learning all manifest themselves in a common way. They all have an effect on a student’s motivation. If motivation types can be identified, they can lay the groundwork for effective pedagogical design. The research conducted in this study tested such a process on a total of 56 students in 6 non-credit Adult-Education ESL classes at Dawson College Center for Training and Development in Montreal, Canada. They were given a survey of 7 key questions, in a simple multiple choice questionnaire, that focused on identifying their level of motivation. The aim of this survey was to establish motivational profiles for each student, identifying levels of intrinsic and extrinsic motivation, and whether their goals were driven by a desire to invest in the culture of the language, or as a practical means to an end. The survey also identified factors of agency, whether intrinsic or extrinsic, that may have an effect on their success. The data collected with this method identified the motivational characteristics of each group. The groups, and their motivational data, were then compared to success rates based on successful completion of the course. This analysis was also applied to the population as a whole to determine if certain motivational types or categories were consistent with higher or lower success rates. The findings of this study showed that pertinent information can be collected through a process that focuses on broad motivational theories. It also shows that the resulting motivational profiles can potentially be used to predict success outcomes, and guide educators in optimizing the group placement of students according to their pedagogical needs. This is relevant to credit and non-credit CEGEP courses alike, as motivation plays an important role in all learning, regardless of its place within an educational system. || Résumé : Cette étude explore les types de motivation qui ont un effet sur l'engagement des étudiants en cours d'anglais comme langue seconde lorsqu'ils ne sont pas motivés par des évaluations sommatives. Dans les salles de cours d'apprentissage des langues où la diversité multiculturelle joue un rôle important dans la dynamique du processus d'apprentissage, la création de profils de motivation donne aux éducateurs le moyen de créer une pédagogie efficace et inclusive. Concevoir un processus pour évaluer la motivation des élèves qui ne s'empêche pas par les problèmes de langue, l'anxiété culturelle et la logistique est un défi. Une revue de la littérature actuelle sur l'éducation et la motivation détaille le large éventail de facteurs et de contextes qui peuvent influencer l'apprentissage des langues. Les antécédents d'un élève, y compris l'âge, le genre, la nationalité, le capital culturel, l'histoire de l'éducation et la langue maternelle ont une influence positive ou négative sur le processus d'apprentissage. Il existe peu de processus efficaces pour aider les éducateurs à déterminer les informations nécessaires auprès des étudiants pour concevoir une pédagogie appropriée qui traite des problèmes liés à la diversité et au multiculturalisme dans la salle de classe. Le large éventail de facteurs se manifeste de manière commune. Ils ont tous un effet sur la motivation d'un élève. Si les types de motivation peuvent être identifiés, ils peuvent jeter les bases d'un design pédagogique efficace. La recherche menée dans cette étude teste un tel processus sur un total de 56 étudiants dans 6 cours d'anglais comme langue seconde pour adultes sans crédit au Dawson College Centre for Training and Development à Montréal, au Canada. Ils reçoivent un sondage sur 7 questions clés, en simple choix multiple, qui mettent l'accent sur l'identification de leur niveau de motivation en fonction des grandes théories de la motivation. Le but de cette enquête est d'établir des profils de motivation pour chaque élève, en identifiant les niveaux de motivation intrinsèque et extrinsèque, et si leurs objectifs sont ceux d'investissement ou d'instrumental. L'enquête identifie également les facteurs de l'entremise, qu'ils soient intrinsèques ou extrinsèques, ce qui peut avoir un effet sur leur réussite. Les données recueillies à partir de ce processus peuvent être analysées pour identifier les caractéristiques de motivation de chaque groupe. Chaque groupe et leurs données de motivation sont ensuite comparés aux taux de réussite basés sur l'achèvement du cours. Ce processus d'analyse est également effectué sur l'ensemble de la population pour déterminer si certains types ou catégories de motivation sont compatibles avec des taux de réussite plus élevés ou plus faibles. Les résultats de cette étude montrent que l'information pertinente peut être recueillie dans le cadre d'un processus axé sur de vastes théories de motivation. Il montre également que les profils de motivation résultants peuvent potentiellement être utilisés pour prédire les résultats de réussite et guider les éducateurs dans l'optimisation du placement de groupe des élèves en fonction de leurs besoins pédagogiques.
Collection
- Éducation – Essais [701]