• Français
    • English
  • Français 
    • Français
    • English
  • Login
View Document 
  •   Savoirs UdeS Home
  • Éducation
  • Éducation – Mémoires
  • View Document
  •   Savoirs UdeS Home
  • Éducation
  • Éducation – Mémoires
  • View Document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Savoirs UdeSDomains & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDirectors

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

L’influence du quartier de résidence et des problèmes de comportement extériorisés sur le rendement scolaire des adolescents

Thumbnail
View/Open
Document principal (555.9Kb)
Publication date
2017
Author(s)
Lacroix, Katherine
Subject
Rendement scolaire
 
Quartier résidentiel
 
Adolescents
 
Problèmes de comportement extériorisés
 
School performance
 
Neighborhood
 
Teenagers
 
Conduct problem
Show full document record
Abstract
Cette étude examine si la composition et l’organisation sociale du quartier résidentiel sont associées au rendement scolaire d’élèves québécois âgés de 12 à 15 ans (N = 630). L’effet modérateur des problèmes de comportement extériorisés sur ces associations est aussi analysé. Les résultats montrent que le désordre physique et social du quartier ainsi que son niveau de désavantage socioéconomique sont associés à des aspects du rendement scolaire des élèves au-delà de leurs caractéristiques familiales et individuelles. La présence de problèmes de comportement chez les jeunes modère cependant certaines de ces associations. Ces résultats sont discutés en fonction des retombées pour la pratique.
 
Abstract : This study investigates if the socioeconomic composition, as well as the physical and social disorder of neighborhoods were associated with academic performance among Quebec school children, with and without conduct problems, aged 12 to 15 (N = 630). In particular, the moderating role of conduct problems was explored. Findings indicated that physical and social disorder, along with the percentage of low income individuals in the neighborhood were associated with some aspects of academic performance. Conduct problems did, however, moderate between neighborhood variables and school performance. The implications of these findings will also be discussed.
 
URI
http://hdl.handle.net/11143/11553
Collection
  • Moissonnage BAC [3174]
  • Éducation – Mémoires [824]

DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
 

 


DSpace software [version 5.4 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback