Show simple document record

Other titre : Une comparaison des journaux non structurés et des journaux structurés rédigés par les étudiants en hygiène dentaire

dc.contributor.advisorLewis Dellah, Carolyn
dc.contributor.authorEtienne, Carol
dc.date.accessioned2017-10-16T16:25:23Z
dc.date.available2017-10-16T16:25:23Z
dc.date.created2010
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11143/11388
dc.description.abstractThe faculty of the dental hygiene program at John Abbott College has always valued the skill of self-assessment in the students, yet there are few specific learning activities provided whereby the students can learn how to perfect and work on this invaluable skill of self-reflection in order to better self-assess. The research design for the project was a single case study. The paradigm for the study was chosen with a purposeful selection of participants, involving twenty-seven, third-year dental hygiene students at John Abbott College. The students were arbitrarily enrolled in two sections, which for the purpose of this study were referred to as Group A and Group B. Three duplicated coded anonymous journal entries from each student were collected over a ten-week period during the Fall 2009 semester. To examine the students' level of self-reflection, two methods were used. First a content analysis of reflective journals was used to ascertain the level and substance of the reflections from their clinical experiences with the intent of looking more specifically at the students' self-assessment. The journal entries were coded and analyzed after the grades were submitted at the end of the school term. This was followed by the distribution of an anonymous questionnaire to the students in both sections.||Résumé:La principale question de recherche dans cette étude était la suivante: "Y a-t-il une différence entre les niveaux d'autoréflexion et d'autoévaluation des étudiants en hygiène dentaire selon qu'ils rédigent des journaux réflexifs non structurés ou des journaux réflexifs structurés?" Un essai a été fait pour déterminer si les étudiants étaient capables ou non d'autoréflexion et d'autoévaluation dans leur journal réflectif et, si oui, le faisaient-ils davantage dans des journaux non structurés ou dans des journaux structurés. Le corps professoral du programme d'hygiène dentaire au Collège John Abbott a toujours valorisé l'habileté d'autoévaluation des étudiants mais il y a peu d'activités d'apprentissage prévues au cours desquelles les étudians peuvent apprendre à développer et à améliorer cette inestimable habileté qu'est l'autoréflexion afin de mieux s'autoévaluer. La méthode de recherche était une simple étude de cas.
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversité de Sherbrooke
dc.rights© Carol Etienne
dc.subjectHygiène dentaire
dc.subjectEnseignement collégial
dc.subjectMéthodologie
dc.titleA comparison of dental hygiene students' unstructured and structured journal writing
dc.title.alternativeUne comparaison des journaux non structurés et des journaux structurés rédigés par les étudiants en hygiène dentaire
dc.typeEssai
tme.degree.disciplineEnseignement au collégial
tme.degree.grantorFaculté d'éducation
tme.degree.levelMaîtrise
tme.degree.nameM. Éd.


Files in this document

Thumbnail

This document appears in the following Collection(s)

Show simple document record