La publicité professionnelle : problématique soulevée dans le cadre de la déontologie du médecin-dentiste

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Publication date
2004Author(s)
LaBelle, Hubert R.
Subject
Dentistes--PublicitéAbstract
Résumé: Dans l'optique de la publicité professionnelle nous apportons quelques éléments de définition sur les professions et la médecine dentaire suivis par quelques notions de déontologie, en énumérant les grands principes qui la sous-tendent. La publicité professionnelle est liée de trop près à certains autres sujets pour que nous puissions les ignorer et les escamoter. La publicité au générique sera effleurée ainsi que le caractère monopolistique des professions en regard de l 'économie de marché. Nous soulignerons l' influence de l'OCDE et de la FTC en vue d 'abolir les restrictions sur la publicité dans le but de favoriser la concurrence au profit du consommateur. Dans cette même veine nous établirons un lien étroit avec les Chartes canadienne et québécoise sur la liberté d 'expression ainsi que l'influence marquante de l'arrêt Rocket en regard des professions libérales. Nous y verrons, de façon générale, certaines répercussions sur la médecine dentaire et soulignons dans la mire de la Cour suprême donnant ouverture à la publicité, la prépondérance qu 'il faut donner au professionnalisme.||Abstract: Professional publicity has undergone major changes since 1970, when the FTC, OECD and governments, upon the encouragements from economists, liberated it from its previous restrictions. Formerly it had been thought detrimental to the quality of services and the dignity of the profession. This new wave, buoyed by adapted norms of the Charters and the Code of ethics, brought about a new jurisprudence, which solidified legal argumentations, based on the American Bill of rights, the Canadian and the Québec charters. This policy had its impact on Québec in 1990' s following a Supreme Court' s decision in the Rocket ruling rendered by the honourable judge McLachlin. We mean to present a certain jurisprudence to evaluate the consequences of this movement and shall try to analyse the problematic it has produced in dental advertising. By revising restrictions on professional publicity the same judgement has contributed to create a better informed consumer while aiming to promote professionalism. Is professionalism, as we know it, in danger of loosing ground to commercialism? Has the consumer truly profited by the modifications to our laws and has the monetary aspect really worked out in his favour?Publicity wanting it or not has become a reality to live with. How well the profession will deal with it is another matter. The role of the ODQ and the dental faculties will be determinant in motivating the profession to regenerate professionalism, which has been under considerable strain since the liberalisation of publicity.